Blog

Magyar Művészeti Akadémia, Mese, Mesemondás, Mesemondás tanítása

Régi mesék Szabolcsból

A Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjas programjának keretében Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei szövegfolklór anyagokat dolgozok fel. Néprajzi hitelességgel gyűjtött, kiadványokban még nem közölt meseszövegeket olvasok, s egyrészt tanulmányozom az élőszóban átadott mesék szövésének módját, a történet szerkezetét, nyelvezetét, stílusjegyeit, másrészt módszertani anyagokat készítek az élőszavas mesemondás képzésemhez pedagógusok számára.

“Régi mesék Szabolcsból” A teljes bejegyzés megtekintése

Életem, Mese, Mesemondás, Mesemondás tanítása

Az élő szó ereje – II. rész

Képzeljünk el egy kisgyermek gondozót vagy óvodapedagógust, aki a csoporttérben ülve arra készül, hogy elmeséljen egy mesét. Körülötte izegnek-mozognak a gyerekek, nagy a nyüzsgés, a figyelem sokfelé szóródik. Ebben a helyzetben számos lehetőséget rejt magában, ha saját szavainkkal, szabadon szőjük a történetet, és nem kötött szöveget mondunk (felolvasva vagy memorizálva). Cikkünk első részében már elkezdtük sorra venni, miben segíti mindez a mesélőt. Beszéltünk arról, milyen előnyei vannak a fizikai szabadságnak, ami abból adódik, hogy nem tartunk könyvet a kezünkben. Most arra fókuszálunk, mi következik abból, milyen lehetőségeket és előnyöket hordoz, ha magát a szöveget szabadabban kezeljük.

“Az élő szó ereje – II. rész” A teljes bejegyzés megtekintése

Életem, Mese, Mesemondás, Mesemondás tanítása

Az élő szó ereje – I. rész

Deepa Kiran, indiai mesemondó egy TED előadásában beszél arról a – mesemondók által jól ismert – jelenségről, hogy ha elmegy egy-egy iskolába mesélni, a gyerekek már egyetlen alkalom után kitörő lelkesedéssel, jóbarátként üdvözlik a folyosón; integetnek, mosolyognak rá, mintha régről ismernék egymást. Vajon miért történik így, hogyan lehetséges ez? – kérdi.

“Az élő szó ereje – I. rész” A teljes bejegyzés megtekintése

Egyéb, Mese, Mesemondás

Mesemondást tanítani járvány idején?

Az élőszavas mesemondás egyik alapvetően fontos jellemzője, hogy mindig rugalmasan alkalmazkodik a körülményekhez, a mesehallgatók aktuális helyzetéhez. Paradox módon, a mostani helyzetünk legfőbb sajátossága az, hogy személyesen nem tudunk találkozni, hisz a fenyegető járvány miatt meghirdetett mesealkalmaink, s a történetmesélés egyéb élőszavas eseményei bizonytalan időre halasztásra kerültek.

Ebben a példa nélküli helyzetben én is fontos döntés elé kerültem. Hogyan tartsam meg, egyáltalán meg tudom-e tartani az ELTE Tanító és Óvóképző Karán a tavaszi félévre meghirdetett élőszavas mesemondás kurzusomat csecsemő- és kisgyermeknevelő szakos hallgatóimnak. Halasszam a következő félévre, vagy keressem meg a módját, hogy az online térben találkozzunk?

“Mesemondást tanítani járvány idején?” A teljes bejegyzés megtekintése

Maja a mesemondó
Mesemondás

A mese útján

Te is úgy nőttél fel, hogy a meséket könyvből olvastad, vagy felolvasták Neked? Esetleg mesekazettán hallgattad, vagy rajzfilmen nézted? Pedig ez régen nem így volt.

Mesemondó vagyok. Sokan láthatjátok facebook-on is, hogy különféle mesemondó eseményekről osztok meg képeket, gondolatokat. Most egy kicsit mesélek a munkámról, a mesélésről.

“A mese útján” A teljes bejegyzés megtekintése